måndag 17 november 2008

New York.

Fever här. I New York. Tänkte göra ett bättre inlägg när jag har bilder och allting så just nu får ni istället ett lite mindre.

Min snus är slut.
Jag sitter och ser ut över ett par höghus vid Time Square. Vi bor där.
Vi var ganska chockade när vi gick ut ur taxin.
Det är så här som den ideala hösten ser ut. Rödgula löv över hela Central Park där fortfarande vissa singlar ner från de darrande träden. Röster överallt, gälla amerikanska röster i mobiler, genom öron, ut i tomma luften, kanske är det bara jag som lyssnar på dem. Men staden verkar mindre än förut, mindre annorlunda. Kanske har jag sett mer imponerande saker på Vietnamns landsbygd i en blackout. Men det är massivt här. Och min snus är slut.

Igår var vi på museum och jag tycker fortfarande att klassisk konst är tråkig och jag såg modernas chef Lars Nittve gå runt och ögna på en utställning. Jag undvek honom av rädsla av att behöva hälsa. Starbucks kaffe och vidare till SoHo, lite shopping och jag har märkt hur min engelska har blivit osäker igen. Kanske är det jänkarnas överdrivna sociala förmåga som skrämmer en mumlande bitter svensk. Jag vill ju kalla gamla tanter för darling, och alla unga tjejer för love och sweetheart men istället blir det "Sorry? Oh eh no problem i don't know. don't rob me". Alla vill råna mig, eller kyssa mig. Det är imponerande hur gangsterblickar man får på kvällarna. Om det är mina nördiga glasögon eller mina jeans som är en femtedel av deras storlek, vet jag inte.

När vi kom, i lördags kväll så var det jättevarmt. Jag gick runt i t-shirt.. i regnet.. dagen efter var det svinkallt. Det hade varit någon storm som gav värme, sedan kyla.. Skitsamma det är trivialiteter som inte intresserar någon.
Och jag trodde att de flesta affärer sålde starksprit, men de säljer bara öl och 6% vin.. Liqourstores är svårare att hitta än jag trodde. Och alkoholen är lika dyr som i Sverige. Men jag har lyckats sova hyffsat bra.

Det får vara allt för nu..
Lyssna på Lisa Miskovsky - Still Alive.. Den är jävligt fin, och från ett grymt tv-spel. Som jag sa tidigare.. Vissa låtar är förvånande bra..

Indie.

Inga kommentarer: